Embereket tudnának felvenni
A cég magyarországi és norvégiai üzemeiben tavaly 140 ezer tonna papírterméket állítottak elő, ez az idén 160-170 ezer tonnára nő. A hazai kereslet 55-60 százalékát a Vajda Papír állítja elő, de jelentős az export is – a termelés 40 százalékát szállítják külföldre. A világszerte tapasztalható hiány „kemény valutává” változtatta a toalettpapírt, az elmúlt hetekben. Megugrott az export – még a tengerentúlról is érkeztek megrendelések -, amit csak a gyárak folyamatos termelésével és három műszakos munkarenddel tudnak kielégíteni. A Vajda Papír azonnal 100 új munkatársat tudna felvenni.
A legnagyobb kereslet növekedés a WC-papírok iránt nyilvánult meg – ez teszi ki a teljes termelés 35-40 százalékát – de papírtörlőkből és papírzsebkendőkből is sokkal többet vesznek mint „békeidőben”. A legkisebb növekedés eddig a szalvéták esetében jelentkezett. A pánikvásárlások elmúltával is stabil növekedést tapasztalnak, aminek okát Vajda Attila több tényezőben véli felfedezni. A szigorúbb egészségügyi szabályok megváltoztatták az otthoni tisztálkodási szokásokat is, de nem elhanyagolható tényező az, hogy százezrek kényszerültek otthoni munkavégzésre és étkezésre s ez óhatatlanul megjelenik a papíráruk iránti kereslet megnövekedésében.
A lakosság a szállodákon is túltesz
A járvány kitörése és terjedése során ugyanakkor az emberek igyekeztek túlbiztosítani magukat, például annyi – és mással nem helyettesíthető – toalettpapírt felvásárolni, ami hetekre is fedezheti a család igényeit. Ezzel párhuzamosan ugyan csökkent a szállodáknak és éttermeknek szállított, speciális papírtermékek forgalma, de közel sem olyan mértékben, hogy ellensúlyozta volna a lakossági fogyasztást.
Az is érdekes jelenség, hogy megváltozott a higiéniai papírtermékek forgalmazása is. Korábban a kéztörlőket és vécépapírokat is többnyire akcióban és nagy kiszerelésben árusították a szupermarketek és drogériák. Ez utóbbi nem változott, a vevők továbbra is a 24-32 darabos csomagokat kedvelik, de az akciós árusítás szinte megszűnt. És még egy különlegesség: áremelésre sem lehet példát találni, függetlenül attól, hogy még most sem teljes a termékpaletta az áruházak polcain. Vajda Attila szerint a keresletnövekedés tartós lesz – igaz a márciusi roham szintjét biztos nem éri el. A következő években ezért folyamatos beruházásokkal bővítik a termelést itthon és külföldön is.