Újdonságok
érdekességek
Óriási lehetőség rejlik az orosz wc-papír piacban - itt csak nyernek!

Oroszországban a Szovjetunió összeomlása óta a wc-papír gyártása bizonyult a legtutibb üzletnek: az ezzel foglalkozó vállalatok termelése folyamatosan bővül dacolva az országot sújtó gazdasági válságok sorával.

Semmi sem jelképezi jobban a szocialista rendszer kudarcát, mint a szovjet wc-papír - írta a bne IntelliNews régiós hírportál. A smirgliszerű, egyetlen rózsaszínre emlékeztető színben kapható papír örökre emlékezetes marad, ám azóta létrejött a korszerű termékeket produkáló orosz iparág a háztartási és egészségügyi papírok előállítására. Számos színben és többféle vastagságban kínálják a fogyasztóknak a jófajta, hazai wc-papírt.

Ami azt illeti a jó minőségű egészségügyi papírokkal foglalkozó vállalatok bizonyultak az oroszországi feldolgozóipar leginkább válságálló cégeinek - derült ki Mark Reznik, a Syktyvkar Tissue Group vezérigazgatójának szavaiból. Vállalatának tevékenysége folyamatosan nő, a lendületet még a 2014-es "csendes" gazdasági válság sem törte meg. (Akkor az olaj árának váratlan bezuhanása és a Moszkva elleni nyugati szankciók recesszióba taszították az orosz gazdaságot: a fogyasztás visszaesett, a rubel jelentősen leértékelődött.)

A háztartási és egészségügyi papírok gyártása az 1990-es évek gazdasági válságát követően, a 2000-es évek elejétől óriási tempóban, évente 15 százalékkal nőtt. Később ez az ütem valamelyest csökkent, de még így évente hat százalékkal bővül a piac a mai napig. Ennek ellenére az oroszok még mindig sokkal kevesebb wc- és törlőpapírt, illetve papír zsebkendőt fogyasztanak, mint a világ más térségének lakói.

Az orosz átlagfogyasztás személyenként évi 3,8 kilogramm, míg Kelet-Közép-Európában nyolc kilogramm ez az adat, Nyugat-Európában pedig 15 kilogramm. Mindez azonban semmi az USA lakónak 25 kilogrammos fogyasztásához képest. Ez egyben azt is jelenti, hogy a háztartási és egészségügyi papírok gyártásával foglalkozó oroszországi cégek előtt óriási növekedési lehetőség áll.

A következő 12 évben a piac értéke a jelenlegi duplájára, évi 180 milliárd rubelre (774 milliárd forint másfél budapesti 4-es metró ára) mehet fel - derül ki a VIYM befektetési cég, a Syktykvar tulajdonosa becsléséből. Ennek megfelelően a vállalat szakértői nem számítanak a piaci verseny éleződésére, sőt biztosak abban, hogy az üzletággal távolabbi rokonságban lévő vállalatok is megjelennek a gyártók között.

Kevés cég

Az orosz wc-papírbizniszen viszonylag kevés vállalat osztozik. A piac 60 százalékát öten uralják. A svéd kézben lévő Essity, a Hayat Kimya, a Syassky PPM, a Syktivkar és a Nábereznyocselnyiszkij CPM. Az Essity a király 20 százalékos piaci részesedéssel - ám a VIYM szerint egy új komoly cég készül harcba szállni a fogyasztókért, mégpedig az Arhangelszk Pulp papírgyár kezében lévő Arhbum Tissue Group. Ez a cég 2019-ben indítja el wc-papírgyártását egyből évi 70 ezer tonnás kapacitással, ami a 2017-ben gyártott összes ilyen papír tíz százaléka.

A szakértők szerint az újabb nagyhal megjelenése arra késztetheti a kisebbeket, akik együtt a piac 40 százalékát birtokolják, hogy cégfelvásárlásokkal, egyesülésekkel növekedjenek. Sem a pénzügyi erejük, sem a technológiai felkészültségük nincs meg arra, hogy lépést tartsanak a nagyokkal.

A Syktyvkar már nem sokkal a rendszerváltás előtt, 1986-ban megjelent az orosz piacon, nagy sikert aratva "56 méter" nevű termékével. Az elmúlt két évtizedben folyamatosan korszerűsítették és bővítették technológiájukat, aminek meg is lett az eredménye: Veiro nevű saját márkás papírjuk Oroszország 100 legjobb terméke közé került. Jelenleg 85 ezer tonnás gyártási kapacitással rendelkeznek, ami a piac kilenc százalékának uralásához elég.

Árcsúcs a lengyeleknél
 
A könnyűzenei fesztiváljáról híres lengyelországi Kolobrzeg városának egyik vendéglőse csillagászai árral tartja távol az éttermétől azokat, akik csak a mellékhelyiség használata miatt térnének be. A wc díja 12 zloty, azaz 1000 forint - adta hírül a Super Express című lap. A normál ár a vendéglőkben általában 1-2 zloty (75-150 forint), ám ezen a helyen nem elég meginni egy üdítőt vagy venni egy fagyit a wc olcsó használatához, hanem rendesen be kell ebédelni. Erről részletes tájékoztatás olvasható a mellékhelyiség előtt. Az étterem tulajdonosa a wc fenntartásának költségeivel magyarázza döntését, amelynek köszönhetően vendéglőjének mellékhelyisége kiérdemelte a Lengyelország legdrágább klotyója címet.
 
Forrás:www.napi.hu